Blog

5 makkelijke, gezonde ontbijttips

September 15, 2017

 

Heb jij ook vaker dat gevoel dat je liever de snooze knop nog eens indrukt dan voor je ontbijt te zorgen? Dit zal het vast ook makkelijker maken om even snel een minder gezonde keuze te maken zoals een bakje cruesli of een reep. Of misschien eet je dan wel helemaal niet?

Om dit soort gevallen te voorkomen heb ik een lijstje gemaakt met makkelijke snelle ontbijttips! Op deze manier ben je ’s ochtends niet teveel tijd kwijt en kun je alsnog lekker snoozen als je daar zin in hebt :D

 

1. Maak zelf granola

 

Je hebt vast tijdens het koken van je avond eten tijd om iets extra’s in de oven te leggen, of wellicht in een pan! Er zijn talloze heerlijke granola recepten te vinden en eigenlijk kan alles maar hier een basic:
- Havermout/ speltvlokken (ong 150 gram)
- Combineer je favorieten noten (ook ong 150g totaal)
- Hou je van kokos? Top! Toevoegen!
- wil je lekkere sticky granola? Een lepeltje honing of ahornsiroop doet wonderen
- Kokosvet (ongeveer 3 eetlepels)
- Als laatste voeg je specerijen toe: gember, kaneel, cacaopoeder(onbewerkt) e.d.

Meng alles in een bak en schep het op een bakpapiertje in de oven (175graden). Wacht 15-25 minuten (kijk wanneer het volgens jou lekker is) en smullen maar!

Nu hoef je in de ochtend alleen je kwarkje of yoghurt te vullen met wat granola en Tadaaaaa klaar is kees.

 

2. Chia pudding

 

De heerlijke voedingswaarden van de chiazaadjes kun je ook gebruiken als ontbijtje. Maak een chiapudding voordat je gaan slapen en de volgende ochtend heb jij een kant en klaar ontbijtje!

De basis:

  • 3 el chiazaad ( 33gram)

  • 250 ml (plantaardige) melk

  • 1 lepeltje maple syrup of honing of agave (hmmm)

Meng dit goedje door elkaar in een glas/bakje (de chiazaadjes nemen de melk op en worden ongeveer 2x zo groot gedurende de nacht!

Nu kun je ’s ochtends lekker wat peccannootjes, een half banaantje, frambozen of wat je lekker vindt toevoegen en voila!

 

3. Fruitontbijtje

 

 

Oke oke, we pakken voor dit simpele gerecht  een lekkere kwark of yoghurt basis (ongeveer 250g) en snijden snel een banaantje, kiwi, sinaasappel of wat diepvries framboosjes. Deze kun je de avond van te voren al in de koelkast zetten zodat hij ready is óf je snijdt het ’s ochtends even snel! Je voegt aan dit goedje een eetlepel (20g) speltvlokken of havermout & evt een theelepel lijnzaad/scheutje lijnzaadolie.

En happen maar!! :)

 

4. Ontbijtwrap

 

Voor je gaat slapen (of toch gewoon in de ochtend) kluts je 2 eieren met een scheutje melk en wat peper en andere specerijen (paprika poeder, kurkuma, chili whatever makes you happy) en giet dit in een pannekoekenpan :D Zorg dat de bodem goed bedenkt is en wacht tot de ‘wrap’ om te draaien is zonder te scheuren. Draai m om en klaaaar! Je kunt deze wrap sochtends vullen met een beetje kaas, wat tomaatjes, sla of hummus. Ook hier, vul hem met wat je lekker vindt!

(ook n top lunch btw!)

 

5. Breakfast smoothie

 Een smoothie is ook een andere fijne optie als je het te druk hebt om je ontbijt in de ochtend te maken! Je kunt de avond vantevoren je fruit snijden en klaarzetten óf je gebruikt lekker vriezerfruit (zo handig) voor een ijskoude smoothie. Je kunt ook een aantal zakjes maken en in de vriezer leggen, combineer vers fruit met spinazie voor elke dag een ander stuk fruit!

In de ochtend doe je inhoud simpelweg in de blender, met een schepje yoghurt, melk of eiwitpoeder en klaar! Dit is een trouwens ook mega handig voor als je in de auto wilt onbijten!

Bijv: handje spinazie met een banaan in de vriezer. ’s Ochtends een schepje eiwitpoeder en half glaasje melk/water toevoegen en yummmmm smullen maar!

 

Als je nou denkt jeetje wat ingewikkeld, probeer het maar eens voor te bereiden en je zult zien dat het eigenlijk allemaal wel meevalt! Gezonde patronen zijn makkelijk aan te leren, je zult het alleen gewoon moeten doen 😊

 

Wat is jouw favorieten ontbijt?

 

 

 

 

Veel plezier!

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon

Hoogstraat 242Z

5615 PX

Eindhoven

Tel: +316 26533177

info@voeljefitcoaching.nl

  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
  • Pinterest - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle