Blog

Chin up princess! Met dit stappenplan leer je de pull-up of chin-up!

Is het ook jouw doel om te leren optrekken, de chin-up of de pull-up te kunnen? Met dit stappenplan gaat jou dat lukken! :)



De chin-up (en pull-up) is een van de fijnste en meest makkelijke manieren om je armen, schouders en rug te trainen! Het is wel een oefening waar je goed op moet oefenen en een goede kracht voor nodig hebt voordat het goed lukt!





De meest ideale pull-up/chin-up is degene waarbij je lichaam kaarsrecht blijft hangen en je jezelf recht omhoog kunt trekken. Bij sommige sporten zie je een zwaai voor de pull-up om zo makkelijker omhoog te kunnen komen. Het maakt niet uit! Pak jouw doel, en let's do this!


Oke, welke stappen kan je zetten om naar de kaarsrechte, of zwaai pull-up te komen?







Stap 1: Oefen op de grond!


Dit kan misschien een beetje gek klinken voor je, het is echter een goede manier om de beweging onder controle te krijgen! Oke wat moet je doen: Ga op je rug liggen met gekruisde enkels en til je hoofd en benen van de grond. Ttegelijkertijd breng je je ellebogen opzij alsof je de stang vastpakt. Deze houding houd je 10 seconden vast.




Stap 2: Bouw je kracht op



Je kan alvast je spieren die je tijdens de chin-up/pull-up gebruikt alvast trainen! De leukste en beste manier is via de TRX row. Pak met je handen de TRX vast en ga licht achterover hangen. Ga wat schuin onder de TRX hangen en laat je lichaam achterover zakken tot je armen gestrekt zijn. Trek jezelf vanaf hier terug naar de beginpositie. Hoe schever je onder de TRX hangt hoe zwaarder het wordt! Good luck :D







Stap 3: Oefen met een elastiek of assisted pull up!


Met een Assisted pull-up of of een elastiek kun je zelf kiezen welke weerstand je kan helpen je pull-up te oefenen. Bij de assisted pull-up kun je zelf een gewicht aanduiden, vervolgens met je kniën op het standaard plaatsnemen en jezelf omhoog trekken. Het elastiek werkt soorgelijk echter is deze al iets uitdagender! Plaats beide voeten in het elastiek en trek jezelf omhoog. Bij de assisted pull-up merk je dat je lichaam in balans blijft door de machine, bij het elastiek kun je al oefenen je lichaam stil te houden voor een pull-up zonder zwaai!






Stap 4: Negatieve pull-ups


Oefen de pull-up / chin-up door aan de stang te gaan hangen, en je langzaam naar beneden te laten zakken! Oefen dit een aantal keer per week en je zult zien, de volledige pull-up/chin-up is right around the corner!

Hard work pays off! :D


ENJOY!!




Featured Posts
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Archive
Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon