Blog

Hoe helpt structuur je bij het afvallen?

September 29, 2017

Structuur & afvallen...

 

Wat hebben deze onderwerpen met elkaar te maken?

 

Iedereen die wel eens een poging tot afvallen heeft gedaan herkent dit waarschijnlijk. Je stort je vol goede moed op een nieuw 'dieet', valt wat kilootjes af, waar je super blij mee bent maar op den duur wordt het lastiger en val je terug in je oude patronen. De kilo's zitten er uiteindelijk weer aan en het voelt alsof je weer van voor af aan kunt beginnen.. Dit, is heel erg logisch want afvallen is niet makkelijk! Maar wel mogelijk :)

 

 

 

 

Hoe kun jij  nu een gezonde levensstijl hebben en behouden? Hoe kun jij duurzaam afvallen? Hoe zorg je ervoor dat je het gewicht dat je verloren bent ook eraf houdt? En vooral, hoe zorg je het ook nog eens leuk blijft vinden! :)


Het is absoluut niet nodig drastisch op dieet te gaan, 7 keer per week in de sportschool jezelf uit de naad te werken en vervolgens op 1 eetlepel kwark te leven. Hetgeen wat je kan helpen is een gezonde levensstijl. Met daarin *tromgeroffel* jawel: structuur! Hoe kan deze structuur jou helpen gezonder te leven?

Je ziet vaak dat het bij veel mensen goed gaat, door de weeks. Met een 9-5 baan, Duidelijkheid in ontbijt, lunch en dinner tijd, en zelfs 'kleine pauze' (ja net als op de basisschool) voor je tussendoortje. Maar zelfs dan is het nog lastig, je hebt bijvoorbeeld geen eten bij je en pakt een broodje (kroket oehh) in de kantine. Óf je komt thuis na een lange werkdag en beseft je dat je geen eten meer in huis hebt... magnetron maatlijd of thuisbezorgd.nl? (nee dit is geen reclame haha)

 

 

 

Of je hebt helemaal geen 9-5 baan, je hebt wisselende diensten of bent misschien veel thuis voor de kinderen/werk/studie. Al deze opties zijn mogelijk. En ál deze opties bieden kansen!

 

 

 

Met structuur bedoel ik dat je er voor zorgt dat je leven niet al te chaotisch of hechtisch verloopt. Een bepaalde structuur in je dag of week hebben kan je rust geven. Maak bijvoorbeeld een planning waarin je werk, eten, bewegen & (ook heel belangrijk) ontspanning een plekje heeft in jouw dag. Door structuur in te bouwen weet je waar je aan toe bent en op deze manier zul je minder stress ervaren, het geeft je rust!

 

Het is voor ieder persoon verschillend, en dat maakt het misschien ook leuk. Als iedereen hetzelfde rooster aan zou houden zou de sportschool overvol zijn, net als de supermarkt of het wandelpark. Probeer dus een structuur te vinden die past bij jou als persoon!

Super leuk die structuur maar hoe helpt dit mij dan met afvallen, of het krijgen van een gezonde levensstijl?

Dit gebeurd in kleine stapjes. Door je gewoontes te gaan herkennen kun je ze gaan veranderen. Eet jij bijvoorbeeld ’s ochtends altijd snel iets omdat je geen tijd hebt te ontbijten? Of ben jij iemand die zijn lunch snel onderweg haalt? Door structuur aan te brengen, en eventueel een planning te maken van wat je gaat eten en wanneer je gaat bewegen/sporten in een week heb je ook meer houvast. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je compleet je gedrag gaat omgooien waardoor je jezelf verliest, maar start met kleine veranderingen. Kleine stapjes waarin je je prettig voelt maar wat toch net buiten je comfortzone ligt. Deze voer je door in je week, weekend en vervolgens wordt het je nieuwe gewoonte.

 

Om je hier een handje bij te helpen heb ik wat tips opgeschreven.

 

#1. Bekijk wat goed bij jou past. Bij jouw leven en jouw week schema. Schrijf eens op wat jij de hele week wilt doen zoals bijvoorbeeld je werk, beweging en wat je wilt doen aan ontspanning. Kijk dan eens wanneer je je eetmomenten het beste kan pakken. Dat betekent niet dat je standaard om 4u je middag tussendoortje móet pakken, maar dat je wel weet dát je een middagtussendoortje pakt voor het avondeten alweer gemaakt gaat worden.

Is een week wat veel van het goede? Start dan eens met 1 dag uit te schrijven voor je overzicht. Wat doe jij eigenlijk op een dag?

 

#2. Wat zijn goede momenten om naar bed te gaan en op te staan voor jou? Ben jij iemand die 8u slaap nodig heeft, heb je aan 6 genoeg of heb je er juist 10 nodig? Leg dit voor jezelf vast. Uiteraard is het ook hier absoluut mogelijk af en toe af te wijken! Bij een gezellig film avondje met vrienden betekent het niet dat je eerder weg moet gaan om naar bed te gaan,  het is echter wel zo dat als je vaak deze structuur wel aan houdt je ook de rust krijgt die je nodig hebt.

 

#3. Zorg dat je ontspan momenten voor je zelf inbouwt. Dit kan in de vorm van een heerlijke wandeling, onder de zonnebank, sauna, een theetje met een vriendin of door je favoriete serie te kijken.

 

 

#4. Een gezonde gewoonte met betrekking tot voeding: Neem jezelf voor 3 keer per dag een maaltijd te nemen, en tussen de maaltijden door (3x) een gezond tussendoortje te pakken.

 

En bedenk van te voren wat je wilt gaan eten. Dit kun je één dag van te voren doen, of misschien al voor de hele week. Een leuke manier om het duidelijk voor jezelf te hebben is een krijtbord in de keuken! Zo weet iedereen wat ze ’s avonds kunnen verwachten en houd jij je makkelijker aan je voornemens.

 

#5. Bedenk aan het begin van de week wat je wilt gaan doen aan beweging, en wanneer je wilt gaan. Direct na je werk misschien? Of ervoor? Afspreken met een vriend/vriendin is ook altijd erg leuk en gezellig maar natuurlijk niet noodzakelijk! In de sportschool zijn genoeg leuke mensen die (mocht je behoefte hebben aan een babbeltje) vaak hetzelfde doel hebben als jij, namelijk gezond zijn en zich fit voelen!

 

#6. Ben niet te kritisch naar jezelf. Als je eens afwijkt van je patroon, dikke vette prima! Ga de volgende dag, of zelfs direct na het moment gewoon weer lekker verder waar je mee bezig was en dan komt het helemaal goed!

 

'YOU ARE AMAZING! '

Het belangrijkst voor jezelf is dat je een manier vindt die goed voor jou werkt. Op deze manier leer je jezelf nieuwe kleine gewoontes aan die je kunnen helpen met het vinden van een nieuwe, gezonde, levensstijl!

Het klinkt misschien allemaal een beetje saai, maar dat hoeft het niet te zijn! Dit heb je altijd zelf nog in de hand!

 

Start dus vandaag met het invoeren van ten minste 1 gezonde gewoonte! :) Het moment om te starten met je gezonde levensstjil is NU!

 

Hebben jullie nog tips voor het krijgen van een gezonde levensstijl?

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon

Hoogstraat 242Z

5615 PX

Eindhoven

Tel: +316 26533177

info@voeljefitcoaching.nl

  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
  • Pinterest - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle