Blog

Eten op gevoel? Hoe doe je dat? Heb jij honger of 'honger'? + 5 tips om lekkere trek tegen te gaan!

October 13, 2017

 

 

Ken jij dat moment dat je voor de televisie zit, je een reclame voorbij ziet komen met de nieuwe kinder bueno en de opeens (‘opeens’) trek hebt in iets zoets, chocola vooral!? Is dit dan omdat jij écht trek hebt in die chocola, en jouw lichaam daarom vraagt? Of is het idee, verstandelijk, al voldoende om jouw te doen denken dat jij chocola nodig hebt?

 

 

Weet jij wanneer jij honger hebt, en wanneer jij ‘honger’ (nee, je lichaam heeft het niet écht nodig) /lekkere trek hebt? Hoe kun je nou echt eten op gevoel?

Hier is geen simpel antwoord op te geven, ik ga wel een poging wagen!

Eten op gevoel klinkt heel simpel maar toch zijn er weinig mensen die dit tegenwoordig nog doen. Door het diëten, jojo-en, snelle hap/kant en de hoeveelheden zoetigheid en lekkers waar je mee doodgegooit wordt is het lastiger om te luisteren naar wat je lichaam nu echt nodig heeft. Je denkt elke keer dat je het nodig hebt, door veel slimme marketing trucjes!

 

Waar het om gaat, is dat je luistert naar je lichaam, maar ook vrij om kunt gaan met eten.

 

Vaak eten volwassenen met hoofd/verstand en zijn ze met andere dingen bezig tijdens het eten. Voor de televisie het avondeten, of snel tussendoor omdat de kinderen ook eten nodig hebben en jij nog aan het werk moet. Lunchen achter je bureau op het werk stipt om 13.00 of juist snel snel omdat de berg werk anders maar opstapelt. Herkenbaar?


Hierdoor merk je eigenlijk niet meer goed op of je nou honger hebt of al verzadigd bent. Je geniet waarschijnlijk niet echt van de maaltijd of je eet zelfs meer dan je zou willen.

 

Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je (bewust) minder eet dan je lichaam nodig heeft. Krijg jij gevoelens van honger die jij ooit wel eens negeert? Misschien juist die kinderen die aandacht vragen, of het werk wat maar op je ligt te wachten? Of misschien omdat je wilt afvallen / niet wit aankomen en je het nog geen tijd vindt om te gaan eten. Ook houden sommige mensen juist erg strikt vast aan een bepaalde voedingsmiddelenlijst & tijden, omdat dit ‘veilig’ voelt en controle geeft. Is dit eigenlijk wel echt fijn? Geeft het je rust? Of ben je eigenlijk alsnog de hele tijd bezig met eten, in je hoofd?

 

 
Wat doe je bij eten op gevoel dan wel? Bij eten op gevoel reageer je op de signalen van het lichaam. Je eet wanneer je honger hebt, stop met eten wanneer je verzadigd bent (dus niet jezelf volproppen) en eet ook producten waar jouw lichaam goed op reageert. Dit is natuurlijk voor iedereen anders! Voeding is mega persoonlijk, elk lichaam reageert anders op bepaalde voeding dus het is goed te leren (her)kennen waar jouw lichaam zich prettig bij voelt!

Wat eten op gevoel ook betekend is vrij met voeding om kunnen gaan, zoals ik eerder ook al aangaf. Dit betekent variëren met voedingsmiddelen, verschillende maaltijden eten en ook af kunnen wijken van tijden! Daarnaast ook, heel belangrijk, af en toe dingen eten die misschien niet meteen ‘gezond’ zijn, maar waar je gewoon echt zin in hebt!


Als je nu denkt jeeetje hoe ga ik dit doen, dan moet ik altijd reageren op mijn lichaam en de signalen die het afgeeft en deze dus leren herkennen? Neee joh, we hoeven niet perfect te zijn! Alleen een bewustwording van je eigen eetgedrag is al een goede eerste stap.

 

5 TIPS!

 

Ik zal je nog wat tips geven om te kijken of je honger hebt, óf om je lekkere trek tegen te gaan als er weer een reclamespotje voorbij komt of ze bij het tankstation weer een bak met snickers 2 voor 1 euro hebben!

 

1. Gezonde snack

Neem een gezonde snack mee voor onderweg, bak bijvoorbeeld iets lekkers zoals een havermoutkoekje of stukje zwarte bonen brownie óf snijd wat rauwkost (worteltjes, radijsjes, snacktomaatjes, komkommer) in stukjes en neem een klein bakje mee. Een appel, mandarijn of peer is natuurlijk ook helemaal top! Als je merkt dat je honger (ja ja het gevoel honger) hebt en trek hebt in iets zoets, pak lekker een gezond stukje snack 😊.

 

2. Tanden poetsen

Neem naast je gezonde snack ook een reserve tandenborstel mee in je handtas (of leg er een in de auto als je veel onderweg bent). Als je dan lekkere trek hebt poets je je tanden met een lekkere mint tandpasta en ik kan je garanderen dat je lekkere trek over is. Óf je lichaam geeft signaaltjes dat je honger hebt en wat eten nodig hebt! Mooi, want dan pak je je gezonde snack :D

 

3. Toetje wel, toetje niet

Eet jij altijd je toetje direct na je avondeten? Laat dit anders een even lekker zakken, je lichaam kan dan ook het signaal krijgen dat het verzadigd is enn bonus, jij hebt nog een lekkere snack achter de hand voor in de avonduurtjes!

 

4. Water

Jup, water is je beste vriend. Pak een lekker glas en drink hem in een keer leeg (zoals de studenten het noemen: adten!). Op deze manier vul je je maag, en merk je snel genoeg of je écht honger had of gewoon lekkere snacktrek.

 

 

 

 

5. Eet vaker op de dag (6x)

Op deze manier zorg je ervoor dat je lichaam genoeg energie binnen heeft en niet hoeft te gaan scheeuwen om eten, waardoor jij naar de ‘verkeerde’ dingen kunt grijpen. Zo kun je beter nadenken over je keuzes en goed voelen waar je lichaam behoefte aan heeft.

Mocht je er nou niet helemaal uitkomen, kan ik je natuurlijk helpen met het leren luisteren naar je hongergevoel én jou helpen de beste keuzes te maken voor jouw doelen. Een gezonde leefstijl betekent voor mij niet gezond eten, het betekent je goed voelen, fit voelen, keuzes maken die voor jou(!) gezond zijn en waar jij, en jouw lichaam, zich beter door gaan voelen.

 

Succes!! 😊
 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon

Hoogstraat 242Z

5615 PX

Eindhoven

Tel: +316 26533177

info@voeljefitcoaching.nl

  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
  • Pinterest - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle