Blog

10 tips tegen de herfst/winterdip

October 28, 2017

 

De dagen worden korter, de nachten worden langer, zelfs de klok gaat dit weekend een uur terug! Ja het is officieel, het is herfst en de winter ligt op de loer. Een van de voordelen is dat we morgen een uurtje extra slaap kunt pakken en je kunt je heerlijke dikke truien aan!

Het is alleen ook algemeen bekend dat veel mensen last hebben van een herfst - winterdip. Hoe je deze tegen gaat? Daar ga ik je mee helpen!

 

Tip 1. Beweging

 

Onze neiging is vaak om zodra de dagen donkerder en kouder worden lekker netflix (ja het woordje lekker verraad mij ook een beetje) aan te zetten en op de bank te kruipen met een kopje thee. Hoe heerlijk dit ook klinkt zorg ervoor dat je naast deze netflix dagjes ook in beweging blijft. Een goede wandeling of een stuk fietsen in de buitenlucht kan je helpen uit je dip te blijven!

 

 

 

Tip 2. Buitenlucht

 

Natuurlijk ideaal te combineren met bweging. Frisse buitenlucht doet een mens goed. Zet een raampje open (niet te lang natuurlijk) ga een stukje wandelen. Het liefst zo vroeg mogelijk, als de lucht nog blauw is. Zo zorg je ervoor dat melatonine (waar je slaperig van wordt) uit jelichaam gaat en je dus energieker bent :)

 

Tip 3. Zonlicht in een potje

 

Trek je warme schoenen aan en hol direct naar de winkel voor je extra dosis vitamine D. Zoals je misschien weet kan een tekort aan vitamine D ervoor zorgen voor onder andere vermoeidheid, depressie, migraine en gewrichtspijn. Je kunt bij de huisarts laten checken of je echt een vitamine D tekort hebt. Aanbevolen wordt wel in de winter, als het donkerder wordt extra vitamine D te slikken (10 mg bij volwassenen). Dus hop hop, op de fiets naar de winkel en sla een potje in!

 

Tip 4. Eet gezond

 

Tijdens een dipje ben je snel geneigd naar koolhydraatrijke voeding te snakken. Zodra je hieraan toegeeft ga je dit ook merken in je mood. Zorg voor een gebalanseerde voeding waarmee je al je vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgt. Eat the rainbow! :D Ohh en lekkere gezonde koekjes bakken waardoor je huis lekker ruikt wil ook wel helpen!

 

 

 

Tip 5. Daglicht

 

Het gene waar we in de winter natuurlijk weinig van hebben is zonlicht. Zorg ervoor dat je (vooral 's ochtends) veel licht om je heen hebt! Open direct de gordijnen als je wakker bent en laat het licht lekker je huis binnenkomen! Als je nou zo vroeg ops taat dat het nog donker is is een wake up light misschien iets voor jou? Met het blauwe licht wordt daglicht nagebootst en zo kan je lekker ontspannen wakker worden.

 

Tip 6. Verwen jezelf!

 

Zorg voor een leuk verwenmomentje. Plan een dagje shoppen met een vriendin of een dagje weg met iemand! Of een prachtige vakantie waar je echt van kan genieten. Kortom, iets om naar uit te kijken!

 

Tip 7. Luister naar je gevoel

 

Het lijkt soms mega makekelijk je gevoel weg te stoppen, maar gevoel is er met een reden. Welke emoties voel jij eigenlijk? Ben jij misschien gefrustreerd, boos, of juist angstig, bang en verdrietig? Ga eens op onderzoek uit waar dit vandaan kan komen. MIsschien vind je de oorzaak en valt het heel makkelijk op te lossen. Door erover te praten of het op te schrijven.

 

Tip 8. Waar ben je dankbaar voor

 

Maak een lijstje, schrijf op waar je dankbaar voor bent. Begin hier je dag mee. Door dit op te schrijven begin je je dag positief en met een goed gevoel. Zo kom je die winterdip wel door!

 

 

 

Tip 9. Verminder stress

 

Stress is een prikkel waar jij in je winterdipje waarschijnlijk erg gevoelig voor zijn. Om deze de baas te zijn kun je allereerst kijken waar je stress van krijgt en deze situaties onder controle zien te krijgen. Je kunt door yoga klassen te volgen en/of ademhalingsoefeningen toe ta passen je stress verminderen! Zor gdaarnaast voor structuur in je leven, je hoeft niet alles tegelijk te doen!

 

Tip 10. Verzamelijk fijne mensen om je heen

 

Deel je zorgen, uit je gevoel en doe leuke dingen met fijne mensen. Probeer gewoon je zelf zijn en dingen te ondernemen waar je vrolijk van wordt met de mensen waar je van houdt. (L)

 

Ik hoop dat je met bovenstaande tips een fijne winter gaat hebben! Want wat kan de winter toch ook een mooie tijd zijn. :)

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon

Hoogstraat 242Z

5615 PX

Eindhoven

Tel: +316 26533177

info@voeljefitcoaching.nl

  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
  • Pinterest - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle