Blog

15 Healthy Christmas tips

Merry christmas and a happy 2018!

Yes, het is alweer zo ver. Sinterklaas is weer uit het land, iedereen (althans, veel mensen) hebben de kerstboom weer opgetuigd en de het nummer dat al een week lang in mijn hoofd hangt is ‘all I want for christmas is youuuuu’. Super tijd voor sommigen, voor sommigen een lastige periode met veel eten en drinken en verplichtingen.

Overal zie je de kerstkransjes rondslingeren en voor veel mensen zijn de kerstdagen volgepland met ontbijt, lunch, brunch en dinnertjes om nog maar niet te spreken van de glühwein, eggnog & wijntjes die hierbij horen! Heerlijk natuurlijk, lekker genieten van het eten en drinken en natuurlijk het gezelschap. Aleen ook misschien een lastige tijd voor mensen die graag bepaalde doelen willen bereiken, zoals gezond blijven, afvallen, op gewicht blijven en zich fit voelen.


Misschien herkenbaar dat in deze periode (net als ons gewicht) ook de goede voornemens meestal toenemen. We nemen ons voor vanaf 1 januari ervoor te gaan en dat gaat ons zeker lukken in het nieuwe jaar, dus laten we nu maar extra genieten. Want is het mogelijk de kerstdagen ongeschonden uit te komen? JAZEKER. Laat jezelf dus niet teveel verleiden pas in januari opnieuw te

starten maar ga vol met je gezonde

levensstijl en laat mij je helpen!



Ik heb een aantal gezonde kersttips op een rijtje gezet voor je:

  1. Maak van te voren een overzicht waarin je alle activiteiten/bezoeken etc opschrijft. Schrijf waar je gaat eten en met wie.

  2. Bedenk voor de maaltijden wat je kunt gaan eten en wat gezonde keuzes kunnen zijn. (bijv de menukaart van het restaurant alvast bekijken of bedenken wat je ouders meestal op tafel zetten met de kerst en wat de gezonde keuzes zijn

  3. Heb je bijvoorbeeld lunch met familie en dinner met de schoonouders? Ontbijt dan met een normaal ontbijt, zoals je door de weeks ook zou doen. Bijvoorbeeld kwark met fruit.

  4. Pak gezonde tussendoortjes zoals fruit en groenten in plaats van 5 kerstkransjes en chocolaatjes. Bij bezoek kun je een gezonde schaal met tussendoortjes maken (wortels, bloemkoolroosjes, bleekselderij, radijsjes, tomaatjes, komkommer etc).

  5. Geniet en kies bewust. Als jij zin hebt in dat chocolaatje geniet hier dan ook vol van!

  6. Ben jij een impuls eter? (iemand die ineens trek krijgt als er eten voor je staat/voorbij komt/wordt aangeboden) Bedenk dan van te voren wat je graag wel en niet wilt pakken.

  7. Doe jezelf absoluut niet te kort tijdens de kerstdagen, het is tenslotte kerst! Geniet ervan, je mag best wat extra’s maar doe dit bewust.

  8. Alcohol is een grote verleiding tijdens de kerstdagen, vind jij dit lekker? Kies dan bewust voor het lekkere wijntje. Bedenk je wel wat je grenzen zijn en wat je valkuilen zijn als je wat gedronken hebt (bijv. extra gaan eten of nog veel extra gaan drinken). Ken je grenzen :) En geniet extra van dat wijntje!

  9. Plan activiteiten in. Ga bijvoorbeeld na de lunch met het gezin wandelen of doe gezelschapsspelletjes (hints, 30 seconds etc.)

  10. Durf nee te zeggen. Ken je valkuilen, als de chips en nootjes voor je neus jouw te veel verleiden, zet ze aan de andere kant van de tafel.

  11. Ontzeg jezelf niks. Kies echter voor 1 ding, en de keer erop een ander ding wat je nog niet gehad hebt. Keuzes!

  12. Denk het volgende: Ik maak nu een bepaalde keuze, die mij dichter bij mijn doel brengt en ik geniet hier enorm van. De voglende keer kies ik iets anders (of dit nou een chocolaatjes, toastje met brie, komkommertje of cherrytomaat is maakt niet uit.) Denk niet: Ik zal het nu maar nemen want hierna mag het nooit meer.

  13. Drink veel water tussendoor en blijf bewegen!

  14. Geniet geniet geniet!

  15. En ik wens jullie allemaal prettige, gezonde kerstdagen en een geweldig en gezond nieuwjaar!



Featured Posts
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Archive
Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon